اختر قالباً

الأحد، 25 ديسمبر 2011

أقبل الليل ياحبيبى




     


اقبل الليل
اقبل الليل ياحبيبى
اقبل الليل ونادانى
حنينى ياحبيبى
وسرت ذكراك طيفا
هام فى بحر ظنونى
ينشر الماضى ظلالاَ
كان انساَ وجمالا

فاذا قلبى يشتاقُ
الى عهد شجونى
واذا دمعى ينهلُ
على رجع آنين
ياهدى الحيران
فى ليل الضنى
اين انت الان
بل اين انا

انا قلب خفاق
فى دنيا الاشواق
انا روح هيمان
فى وادى الاشجان
تاه فكرى بين...
اوهامى واطياف المنى
لست ادرى.......ياحبيبى
من انا ... اين انا

يابعيد الدار عن عينى
ومن قلبى قريب َ
كم اناديك باشواقى
ولاألقى مجيبا

تقبلُ الدنيا
على اهل الهوى
انساً وطيبا
وفؤادى كاد
من فرط حنينى
ان يذوبا
لو عدت لى
رد الزمان اليّ
سالف بهجتى
ونسيتُ مالقيت منه
فى ليالى وحدتى
ياهدى الحيران
فى ليلِ الضنى
اين انت الان
بل اين انا
تاه فكرى
بين اوهامى
واطياف المنى
لست ادرى ياحبيبى
من انا ... اين انا


أواااااااااااه ياليل 
طال بى سهرى
وساءلتنى النجوم 
عن خبرى 

مازلت فى وحدتى 
اُسامرها 
حتى سرت فيك 
نسمة السحر 
وانا اسبحُ 
فى دنيا تراءت لعيونى 
قصة اقرأ فيها 
صفحات من شجونى 
بين ماضً لم يدع لى 
غير ذكرى 
عن خيالى لاتغيب 
وأمانٍ صورت لى فى غدً
لقيا حبيب بحبيب 

النوم ودع مقلتى 
والليل ردد آنتى 
والفجر من غير 
ابتسامك 
لايبدد وحشتى

ياهدى الحيران فى ليل الضنى 
 أين أنت الأن بل أين أنا
ياقلبى لو طاب لى زمان 
وانعم الدهر بالتدانى 
تبسم الفجر فى عيونى 
وغرد الطير فى لسانى 
وبت من نشوتى اغنى 
والليل يروى الحديث عنى 

ياهدى الحيران
فى ليل الضنى 
قد غدوت الان
ادرى من انا 

انا طيرٌ رنام 
فى دنيا الاحلام 
انا زهرٌ بسام 
فى صفو الايام
كنت وحدى بين 
اوهامى واطياف المنى 
والتقينا فبدا لى ياحبيبى
من انا واين انا

الشاعر أحمد رامى
abuiyad